kostrekommendationer

Elimineringsdiet

En elimineringsdiet är ibland det bästa sättet att ta reda på vad din kropp reagerar negativt på. Här går vi igenom de viktigaste sakerna att känna till. 

Vad är en elimineringsdiet?

Om man har svåra hälsoproblem och misstänker att det finns något i dieten som man reagerar på är det rekommenderat att göra en elimineringsdiet. Det innebär att man under en period tar bort den mat som ofta orsakar problem för människor för att sedan återinföra dem en och en och anteckna förändringar i symtombilden. Din kropp är mycket bättre lämpad för att visa vilken mat du reagerar på än ett prov hos din läkare som regelbundet ger ett falskt negativt resultat. Kroppen talar om för oss när det är något den inte vill ha, vi måste bara lära oss vilka tecken vi ska titta efter. Det är ofta så att de födoämnen man upptäcker att man är känslig för åter kan användas när matsmältningssystemet läkt. Vi rekommenderar att man bokar tid hos oss för stöd och hjälp med utvärdering genom denna processen.

Tecken på matintolerans

  • Svullen/vätskefylld
  • Gasig/rapig
  • Inflammation i tandkött
  • Smärtor i mage och tarm
  • Förstoppning/diarré
  • Hudutslag
  • Trötthet/utmattning
  • Depression/ångest

En del av hälsoproblemen kopplade till matintolerans

  • Autoimmunitet
  • Utmattningssyndrom
  • Kronisk inflammation
  • Artrit
  • Astma
  • Näringsbrist
  • Hudproblem
  • Njur och gallproblem
  • Binjureproblem
  • Kognitiva och neurodegenerativa sjukdomar som Parkinson´s och demens
  • ADHD 
  • Autismspektrumproblematik
  • Migrän
  • Sömnproblem
  • Ateroskleros (åderförkalkning)
  • Muskel och ledvärk

“ Kroppen talar om för oss när det är något den inte vill ha, vi måste bara lära oss vilka tecken vi ska titta efter”

Genomförande

  • Börja med att eliminera alla produkter som nämns under undvik. Det är viktigt att du läser innehållsförteckningen noga på allt du äter. Du måste eliminera minsta spår av dessa ingredienser.

  • Undvik hela listan vid svåra akuta problem eller börja med grupp 1 först om dina besvär inte är allt för allvarliga och akuta.

  • Efter 4-6 veckor kan du börja prova att återinföra en sak i taget och vara uppmärksam på eventuella reaktioner. Om du har svåra matsmältningsproblem eller lider av autoimmunitet rekommenderar vi att man fortsätter undvika produkterna i grupp 1.

  • Ät varje återinförd produkt under några dagar och anteckna eventuella ändringar i din symtombild.

  • Om symtom återkommer tar du bort produkten igen för att konfirmera att det är vad som orsakade reaktionen.

Undvik

Grupp 1

  • Spannmål (vete, råg, korn, havre, majs, ris, hirs och teff)
  • Baljväxter (jordnötter, soja, ärtor, bönor, kikärter och linser)
  • Nattskatteväxter (tomater, potatis, gojibär, aubergine, cayenne och paprika)
  • Quinoa
  • Vegetabiliska oljor & margarin/bordsmargarin
  • Socker

Grupp 2

  • Mejeriprodukter (förutom Ghee)
  • Ägg
  • Skaldjur
  • Nötter
  • Citrusfrukter

Välj istället

  • Bladgrönsaker
  • Broccoli, blomkål, ruccola och kronärtskockor
  • Sötpotatis
  • Selleri, lök, sparris, vitlök och endiver
  • Avokado
  • Svamp
  • Oliver

Holistico Friskvård

Din guide till holistisk hälsa

Kontakta oss

Näsumsvägen 208
290 38 Villands Vånga

0793-41 61 61
info@holisticofriskvard.se

© Copyright 2019 holistico friskvård - All Rights Reserved

Novemberkampanj

20% rabatt

Under hela november erbjuder vi 20% på alla nybesök & vårt paketerbjudande!