kostrekommendationer

Protein

Att ha hög kvalitet på proteinet och i lagom mängd är en bra riktlinje. Läs mer här om vad som är viktigt att tänka på.

Vad är protein?

Proteiner används som de flesta vet av kroppen för att bygga muskler, men funktionen stannar inte där. Det används även för att bygga andra vävnader, hormoner, signalsubstanser, enzymer m.m  och är nödvändigt för att vi ska kunna fungera.  Komplett protein innebär att alla de essentiella aminosyror som kroppen inte kan producera själv är närvarande.

Vi rekommenderar inte att du begränsar dig till veganska protein-källor. Var noga med sammansättningen av dina måltider om du ändå väljer den banan för att säkerställa att du får i dig alla aminosyror du behöver.

Välj kravmärkt eller produkter från lokala gårdar som är framtagna på korrekt sätt i den mån du kan. Välj annars svenskt kött då reglerna för djurhållning är mycket bättre i Sverige än i många andra länder. Var vaksam på reaktioner från kroppen, speciellt med baljväxter, mejeriprodukter, ägg och proteinpulver.
Se elimineringsdiet för mer information.

Dagligt intag

Vi rekomenderar ett dagligt proteinintag på runt 1 gram per kilo fettfri kroppsvikt. Personer som är 65 år eller äldre, de som tränar hårt samt gravida rekommenderas att äta 25 procent mer. Vi använder denna modellen för att beräkningen ska fungera även med överviktiga. De riskerar annars att få ett för stort proteinintag vilket kan ha negativa hälsoeffekter. De flesta hamnar någonstans mellan 40-80 gram per dag. 

“Hög kvalitet på proteinet och lagom mängd, det är inte svårare än så”

Bra val

Kött, fisk & fågel

Alla dessa innehåller komplett protein så du behöver inte tänka på risken att missa något. Undvik odlad lax då den är mycket toxisk och miljöförstörande.

ägg

Ägg är inte bara en bra källa för komplett protein utan innehåller även bra fett, nyttigt kolesterol samt andra viktiga näringsämnen.

mejeriprodukter

Komplett protein. Använd mejeriprodukter med hög fetthalt som grädde och ost. Opastöriserat från en säker producent är att föredra om möjligt. Även mjölk kan vara ett alternativ för vissa om den är opastöriserad.

Baljväxter

Olika typer av linser, kikärtor, mungbönor, vita bönor, kidneybönor m.fl. Blötlägg över natten och koka i tryckkokare för att minska inflammatoriska lektiner. dessa innehåller inte komplett protein.

proteinpulver

Vi rekommenderar att man får så mycket av sin näring man kan från vanlig mat men ibland kan det vara smidigt med ett proteinpulver. Opastöriserat vassle eller beef protein är bra alternativ. Det finns även veganska alternativ. Se till att du väljer ett som innehåller komplett protein.

Undvik

processat kött

Korv, burgare och smörgåspålägg av olika slag innehåller ofta mjöl, ohälsosamma oljor och konserveringsmedel som är kopplade till cancer. Det bättre alternativet är att göra egna burgare och egen korv.

sojaprodukter

Innehåller fytinsyra vilket är ett så kallat antinäringsämne. Innehåller också fytoöstrogener vilket kan orsaka hormonella problem.

veganska köttprodukter

Är ofta gjort av soja eller ”quorn” som består av mykoprotein från mögelsvampen Fusarium venenatum.

mjölk

Opastöriserad mjölk går bra för vissa. Pastöriserad och homogeniserad mjölk är hårt processad och vanligtvis mycket svårt för de allra flesta att smälta.

odlad lax

Odlad lax brukar ses som en av de mest toxiska produkter man kan äta. Välj vildfångat.

Holistico Friskvård

Din guide till holistisk hälsa

Kontakta oss

Näsumsvägen 208
290 38 Villands Vånga

0793-41 61 61
info@holisticofriskvard.se

© Copyright 2019 holistico friskvård - All Rights Reserved

Novemberkampanj

20% rabatt

Under hela november erbjuder vi 20% på alla nybesök & vårt paketerbjudande!